30 November 2011

Ade member soal dan Aku jawab.


Soalan nyer Ms Y.N.... : Suami dia ni memula kawen dulu bukan main caring nyer. Skang ni dia pelik suami dia asyik marah2 jer tambahan sejak dpt anak yang ke-2 diaorg. Aku rase aku dah layan dia cukup bagus dah tapi kenapa sikap dia macam tu? Memula aku pon pelik bila aku balik sini lepas pantang dia asyik cari salah aku jer. Bila aku cuba bawak berbincang dia cuba mengelakkan diri.

Mmg aku tak pandai nasihat dan aku pon baru jer nak masuk 4 tahun hidup berumahtangga ni. Tapi aku cube bagi nasihat yg terbaik untuk dia. Kalo mmg jenis tak bleh berbincang payah la. So, aku ckp dekat Ms Y. N.. ni Cuba tanya org yg rapat dengan dia kat opis dia ade masalah ke? Sbb ade setengah lelaki ni mmg dia tak share pon dgn sesiapa pasal masalah dia. Tapi kalo kawan rapat dia mmg dia tak segan nak bagitau.

Suami ni kekadang dia rase dah boring dgn kehidupan dia cuba balikkan suasana umh tgga macam baru2 kawen dulu. Maksud nyer pergi la bercuti berdua sahaja dan habiskan masa seharian bersama. Anak2 ko hantar la kat umah mak ko.

Mungkin dia terase sbb anak ko dah 2 macam mana dia nak cari duit lebih untuk biaya semua isi umah. Tapi ingatkan dia semuanya datang dari ALLAH. Kalo dia stress pikir pasal duit ckp dgn dia rancang bersama perbelanjaan bersama sbb bagi aku mmg cukup kalo kita pandai 'manage' duit. Guna mana yg kita rase keperluan bukan nyer kemahuan. Opss lupe dia ni mmg suri umah je tapi dia ade jaga anak jiran dia 3 beradik so dpt la bantu sket2 suami dia.



p/s : bila pikir kekadang mmg dalam perkahwinan ni ada 'pasang surut' nyer so, kita kena pandai kemudikan setiap percaturan dalam kehidupan kita untuk menjadikan sesuatu perkara itu baik walau tak sempurna mana. Moga setiap umah tangga mencapai kebahagiaan. Amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan